Crowdfunding in Nederland 2019

In 2019 is in Nederland 424 miljoen euro gecrowdfund

In 2019 is in Nederland 424 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 29% meer dan in 2018, toen 329 miljoen euro werd opgehaald. In 2019 werden voor het eerst in een jaar meer dan 10.000 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd.

Ondernemingen haalden in 2019 in totaal 387,1 miljoen euro op via crowdfunding, met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag 148.000 euro. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, bedraagt het totaal opgehaalde bedrag 9,9 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project was 11.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, is het totaal opgehaalde bedrag 16,2 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project 2.000 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis, haalden in totaal 10,8 miljoen euro op, met als gemiddeld bedrag 8.000 euro.

Meer dan 13.000 projecten
In 2019 werden meer dan 13.000 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd. Met name het aantal maatschappelijke projecten groeide fors. Maar liefst 63% van de gefinancierde projecten waren in 2019 maatschappelijke projecten. Steeds meer mensen zetten crowdfunding in voor de financiering van een persoonlijke wens of voor een goed doel.

Ondernemingen en leningen steeds dominanter
Financiering voor ondernemingen maakt een steeds groter deel uit van het met crowdfunding opgehaalde bedrag. In 2019 is maar liefst 91% van het opgehaalde bedrag bestemd voor ondernemingen. De meest populaire vorm van crowdfunding is een lening. Afgelopen jaar was 89% van het opgehaalde bedrag in de vorm van een lening.

Vastgoed
Crowdfunding voor vastgoed groeide in 2019 verder door. De vastgoedmarkt is voor steeds meer crowdfunding platforms een relevante markt om te bedienen. Platforms die zich op de vastgoedmarkt richten, groeiden afgelopen jaar opnieuw meer dan gemiddeld.

Crowdfunding Awards
Voor het tweede jaar presenteert CrowdfundingCijfers.nl de Crowdfunding Awards voor de marktleiders en ‘snelle groeiers’ onder de crowdfunding platforms.

Via Geldvoorelkaar werd in 2019 meer dan 51 miljoen euro gecrowdfund. Geldvoorelkaar was daarmee de marktleider voor crowdfunding in Nederland. Geldvoorelkaar was in 2019 tevens de crowdfunding marktleider leningen. Oneplanetcrowd was in 2019 opnieuw de crowdfunding marktleider durfkapitaal (converteerbare leningen en verkoop aandelen). Voordekunst was afgelopen jaar in Nederland de crowdfunding marktleider rewards.

Het grootste crowdfunding platform
Collin Crowdfund heeft de grootste crowdfunding portefeuille en is daarmee het grootste platform van Nederland (mede dankzij de samenvoeging met zusterplatform Knab Crowdfunding). De portefeuille van Collin Crowdfund is opgeteld inmiddels meer dan 206 miljoen euro.

Gemiddeld rendement leningen
Het gemiddeld netto rendement van crowdfunding in de vorm van een lening is in 2019 gedaald naar 3,6%. (Het rendement is berekend op basis van de door crowdfunding platforms gepresenteerde informatie over hun lening portefeuilles, waarbij conform de aanbeveling van de AFM alle openstaande bedragen met een betalingsachterstand van 90 dagen of meer zijn afgeboekt. Platforms die geen of onvoldoende informatie presenteren zijn niet in de berekening meegenomen. Eventuele toekomstige afboekingen van openstaande leningen kunnen het netto rendement in de toekomst negatief beïnvloeden.)

Crowdfunding

Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij de financiering voor een project of onderneming opgehaald wordt bij een grote groep donateurs of investeerders. Projecteigenaren en ondernemers presenteren hun financieringsvraag online en vragen potentiële funders om hun project of onderneming te financieren. In ruil daarvoor ontvangen funders bijvoorbeeld een financiële tegenprestatie of een beloning in natura.
 
De financiering kan verschillende vormen hebben:

  • Donatie: een financiële bijdrage zonder tegenprestatie
  • Rewards: een financiële bijdrage met tegenprestatie in natura (bijvoorbeeld een product of dienst)
  • Lening: een financiering die met rente wordt afgelost
  • Converteerbare lening: een investering die later omgezet wordt in een lening of aandelen
  • Aandelen: een investering waarbij de investeerder mede-eigenaar wordt van een onderneming

 
Allerlei soorten initiatiefnemers maken gebruik van crowdfunding. De markt is uit te splitsen in de volgende 4 categorieën initiatiefnemers:

  • Maatschappelijke projecten: Financiering voor maatschappelijke projecten, zoals een sportclub of buurtinitiatief
  • Creatieve projecten: Financiering voor creatieve projecten, zoals een film of theatervoorstelling
  • Ondernemingen: Financieringen voor ondernemers (starters, groeiers en MKB’ers)
  • Consumentenleningen: Leningen aan consumenten, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een auto of verbouwing van een huis (ook wel peer to peer lenen genoemd)

 
Meer dan geld alleen
Crowdfunding gaat over meer dan geld alleen. Het is voor initiatiefnemers een tool om mensen te betrekken bij wat ze doen. Funders zijn de ambassadeurs van vandaag en morgen, van trouwe klanten tot betrokken donateurs of terugkerende bezoekers.
 
 

Toelichting op het onderzoek en de onderzoeksmethode

Het doel van deze publicatie is om gebruikers en stakeholders meer inzicht te geven in de dynamische crowdfunding markt. Aan de publicatie zijn geen rechten te ontlenen.

Het onderzoek geeft een geaggregeerd overzicht van de crowdfunding campagnes die in 2019 succesvol afgerond zijn. Het onderzoek richt zich op de crowdfunding campagnes van alle Nederlandse crowdfunding platforms, Nederlandse projecten die gebruik maken van internationale crowdfunding platforms en crowdfunding campagnes die hun eigen tool of website gebruiken. Door doorlopend de voor iedereen en openbaar beschikbare data te verzamelen, biedt CrowdfundingCijfers.nl een uniek en compleet beeld van de ontwikkeling van crowdfunding in Nederland.

Alle actieve Nederlandse crowdfunding platforms zijn als bron gebruikt. De volgende Nederlandse platforms hebben in 2019 succesvolle campagnes gepresenteerd: 1%Club, ActHope, All4Funding, AndersFinancieren, ApuraNetworks, Capital Circle, Cinecrowd, Clubkit, Collin Crowdfund, CrowdAboutNow, Crowdrealestate, Crowdfunding Venlo, Crowdfunding voor Clubs, Crowdfunding VoorNatuur, Crowdpartners (en alle subplatforms), Debiteurenbeurs, DierenDonatie, Doneeractie, Dream or Donate, DuurzaamInvesteren, Ede Doet, Eyevestor, Geef, Geef Onderwijs, Geldvoorelkaar, GetFunded, Give the Change, Greencrowd, GreenFund Holland, Heroes & Friends, Het Groninger Landschap, Het Lukt Ons, HorecaCrowdfunding, Investormatch, iRaiser (whitelabel platforms), Jungo, Kapitaal Lokaal, Kapitaal Op Maat, Kentaa (inclusief alle whitelabel platforms), Kick Off Talent, Knab Crowdfunding, Leanfund, Leapfunder, Lendahand, Lender&Spender, Maak Capelle, Matching Capital, Mijn Stadsherstel, Molenfonds, NewFunding, Nieuwe Pioniers, NLInvesteert, NPEX, nxchange, Oneplanetcrowd, Pifworld, Rabo&Crowd, SamenInGeld, Symbid, Talentboek, VastgoedInvesteren, VersPers, Voordegroei, voordekunst, Vooreenander, Voor je Buurt, Waardevoorjegeld, Wakibi, Why Donate, ZIB Crowdfunding, Zonnepanelen Delen en Zon op Nederland. (Crowdfunding platforms die in 2019 geen succesvolle campagne gepresenteerd hebben, zijn niet in deze lijst opgenomen. Bekijk het complete overzicht van crowdfunding platforms.)

Daarnaast zijn de cijfers van de volgende internationale platforms als bron gebruikt: Charidy, Ecco Nova, Eureeca, Funding Circle, FundRazr, GoFundMe, GoGetFunding, Indiegogo, Kickstarter, KissKissBankBank, October, Seedrs, Ulule, World of CrowdFunding en Yeee-Haaa.

Deze publicatie bevat een geaggregeerd overzicht. Wil je inzicht in een specifiek deel van de markt, zoals een branche of regio? Neem dan contact op voor een onderzoek op maat.