In 2021 is in Nederland 730 miljoen euro gecrowdfund
In 2021 is in Nederland 730 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 75% meer dan in 2020, toen 417 miljoen euro werd opgehaald. In 2021 maakte crowdfunding een inhaalslag nadat in 2020 door corona voor het eerst minder werd opgehaald dan een jaar eerder.
Ondernemingen haalden in 2021 meer dan 655 miljoen euro op via crowdfunding. Dat is bijna 80% meer dan in 2020, toen ondernemingen 368 miljoen euro ophaalden. Ondernemingen haalden in 2021 gemiddeld 250.000 euro op. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, is het totaal opgehaalde bedrag met 10% gestegen naar 12,7 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag per creatief project was 14.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, is het totaal opgehaalde bedrag met bijna 30% gestegen, naar 30,9 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag per maatschappelijk project was 3.000 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis, haalden in totaal 30,2 miljoen euro op. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2020 toen 13,4 miljoen werd opgehaald.
Nadat in 2020 voor het eerst minder met crowdfunding werd opgehaald, groeide crowdfunding in 2021 juist fors.
15.700 projecten
In 2021 werden 15.700 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd. Bijna 60% van de gefinancierde projecten waren in 2021 maatschappelijke projecten.
Ondernemingen, vastgoed en leningen dominant
Financiering voor ondernemingen maakt een groot deel uit van het met crowdfunding opgehaalde bedrag. In 2021 was 90% van het opgehaalde bedrag bestemd voor ondernemingen. Het grootste deel daarvan was weer bestemd voor het financieren van vastgoed. De vastgoedmarkt is voor steeds meer crowdfunding platforms een relevante markt om te bedienen. De meest populaire vorm van crowdfunding is een lening. Afgelopen jaar was 89% van het opgehaalde bedrag in de vorm van een lening.
Verkoop van aandelen, andere vormen van financiering en consolidatie
Hoewel crowdfunding in de vorm van leningen de afgelopen jaren verreweg dominant is geworden, lijkt crowdfunding in de vorm van verkoop van aandelen eindelijk aan te slaan. In 2021 werd voor meer dan 30 miljoen euro opgehaald door verkoop van aandelen. Dat is bijna vier keer zoveel als in 2020, toen 7,8 miljoen euro werd opgehaald. Steeds meer crowdfunding platforms bieden naast crowdfunding andere vormen van financiering aan. Zo heeft ZonnepanelenDelen sinds enige tijd een eigen Zonfonds en bemiddelt NLInvesteert ook bij bankfinanciering. Tot slot valt op dat voor het eerst echt sprake is van consolidatie: ten eerste zijn sinds 2021 minder crowdfunding platforms actief in Nederland, ten tweede krompen veel kleine platforms in 2021 en groeiden de grote platforms afgelopen jaar juist fors.
Crowdfunding Awards
Voor de vierde keer presenteert CrowdfundingCijfers.nl de Crowdfunding Awards voor de marktleiders en ‘snelle groeiers’ onder de crowdfunding platforms.
Via NLInvesteert werd in 2021 meer dan 125 miljoen euro gecrowdfund. NLInvesteert was daarmee de marktleider voor crowdfunding in Nederland. NLInvesteert was in 2021 tevens de crowdfunding marktleider leningen. Eyevestor was in 2021 de crowdfunding marktleider durfkapitaal (converteerbare leningen en/of aandelen). Kickstarter was afgelopen jaar in Nederland de crowdfunding marktleider rewards.
Het grootste crowdfunding platform
Collin Crowdfund heeft de grootste crowdfunding portefeuille en is daarmee voor het derde jaar op rij het grootste platform van Nederland. De portefeuille van Collin Crowdfund is opgeteld inmiddels meer dan 350 miljoen euro. Geldvoorelkaar volgt als tweede, met een portefeuille die inmiddels zo’n 310 miljoen euro bedraagt.
Crowdfunding platforms
Gecrowdfund via de belangrijkste crowdfunding platforms:
Crowdfunding
Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij de financiering voor een project of onderneming opgehaald wordt bij een grote groep donateurs of investeerders. Projecteigenaren en ondernemers presenteren hun financieringsvraag online en vragen potentiële funders om hun project of onderneming te financieren. In ruil daarvoor ontvangen funders bijvoorbeeld een financiële tegenprestatie of een beloning in natura.
De financiering kan verschillende vormen hebben:
- Donatie: een financiële bijdrage zonder tegenprestatie
- Rewards: een financiële bijdrage met tegenprestatie in natura (bijvoorbeeld een product of dienst)
- Lening: een financiering die met rente wordt afgelost
- Converteerbare lening: een investering die later omgezet wordt in een lening of aandelen
- Aandelen: een investering waarbij de investeerder mede-eigenaar wordt van een onderneming
Allerlei soorten initiatiefnemers maken gebruik van crowdfunding. De markt is uit te splitsen in de volgende 4 categorieën initiatiefnemers:
- Maatschappelijke projecten: Financiering voor maatschappelijke projecten, zoals een sportclub of buurtinitiatief
- Creatieve projecten: Financiering voor creatieve projecten, zoals een film of theatervoorstelling
- Ondernemingen: Financieringen voor ondernemers (starters, groeiers en MKB’ers)
- Consumentenleningen: Leningen aan consumenten, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een auto of verbouwing van een huis (ook wel peer to peer lenen genoemd)
Crowdfunding gaat over meer dan geld alleen. Het is voor initiatiefnemers een tool om mensen te betrekken bij wat ze doen. Funders zijn de ambassadeurs van vandaag en morgen, van trouwe klanten tot betrokken donateurs of terugkerende bezoekers.
Toelichting op het onderzoek en de onderzoeksmethode
Het doel van deze publicatie is om gebruikers en stakeholders meer inzicht te geven in de dynamische crowdfunding sector. Aan de publicatie zijn geen rechten te ontlenen.
Het onderzoek geeft een geaggregeerd overzicht van de crowdfunding campagnes die in 2021 succesvol afgerond zijn. Het onderzoek richt zich op de crowdfunding campagnes van alle Nederlandse crowdfunding platforms, Nederlandse projecten die gebruik maken van internationale crowdfunding platforms en crowdfunding campagnes die hun eigen tool of website gebruiken. Door doorlopend de voor iedereen en openbaar beschikbare data te verzamelen, biedt CrowdfundingCijfers.nl een uniek en compleet beeld van de ontwikkeling van crowdfunding in Nederland.
Alle actieve Nederlandse crowdfunding platforms zijn als bron gebruikt. De volgende Nederlandse platforms hebben in 2021 succesvolle campagnes gepresenteerd: 1%Club, ActHope, All4Funding, AndersFinancieren, Boekfunding, Capital Circle, Cinecrowd, Collin Crowdfund, Creative Funding, CrowdAboutNow, Crowdrealestate, Crowdfunding voor Clubs, Crowdfunding VoorNatuur, Crowdpartners (en alle subplatforms), Debiteurenbeurs, DierenDonatie, Doneeractie, DuurzaamInvesteren, Ede Doet, Eyevestor, Geef, Geef Onderwijs, Geldvoorelkaar, GetFunded, Give the Change, Greencrowd, GreenFund Holland, Het Groninger Landschap, Het Lukt Ons, HorecaCrowdfunding, iRaiser (whitelabel platforms), Kapitaal Op Maat, Kentaa (inclusief alle whitelabel platforms), Leanfund, Leapfunder, Lendahand, Lender&Spender, Maak Capelle, Matching Capital, Max Crowdfund, Molenfonds, NewFunding, Nieuwe Pioniers, NLInvesteert, NPEX, nxchange, Oneplanetcrowd, Pifworld, PlusPlus, SamenInGeld, Slagboom, Steunactie, Symbid, Talentboek, VastgoedInvesteren, VersPers, voordekunst, Voor Apeldoorn, Voor de Ouderen, Voor je Buurt, Voor je Stadsie, Waardevoorjegeld, Wakibi, Why Donate, ZIB Crowdfunding, Zonnepanelen Delen en Zon op Nederland. (Crowdfunding platforms die in 2021 geen succesvolle campagne gepresenteerd hebben, zijn niet in deze lijst opgenomen. Bekijk het complete overzicht van crowdfunding platforms.)
Daarnaast zijn de cijfers van de volgende internationale platforms als bron gebruikt: Crowdcube, Ecco Nova, Eureeca, FundRazr, GoFundMe, GoGetFunding, Indiegogo, Kickstarter, October, Seedrs en Ulule.
Deze publicatie bevat een geaggregeerd overzicht. Wil je inzicht in een specifiek deel van de crowdfunding sector, zoals een branche of regio? Neem dan contact op voor een onderzoek op maat.