Crowdfunding & corona


Crowdfunding tijdens de coronacrisis

De coronacrisis is de eerste economische crisis voor crowdfunding. Een financieringsvorm die over meer dan geld alleen gaat kan zich nu bewijzen. Samen en met creativiteit kunnen ondernemers en investeerders de crisis doorstaan.

Crowdfunding is een relatief jonge financieringsvorm die nog niet eerder een periode van crisis en recessie heeft doorgemaakt. In reactie op de kredietcrisis en zich terugtrekkende banken, groeide crowdfunding vanaf 2009 uit tot een relevante vorm van financieren. Dankzij tienduizenden investeerders zoals jij en ik, kunnen ondernemers starten, innoveren en groeien en zo bijdragen aan de motor van onze economie. Een motor die het de komende tijd zwaar zal krijgen.

Hoewel de coronacrisis wezenlijk verschilt van de kredietcrisis, bieden crowdfunding platforms ook nu aan ondernemers en investeerders de mogelijkheid om samen de schouders er onder te zetten. Crowdfunding platforms zijn de afgelopen jaren steeds meer en beter de belangen van investeerders gaan vertegenwoordigen en bieden mede daardoor een financieel interessante vorm van investeren. Dit staat op gespannen voet met een nu toenemende vraag aan risicofinanciering vanuit ondernemers.

Borgstelling en aflossingsvrije periodes
Gelukkig kunnen crowdfunding platforms versneld geaccrediteerd worden om aanspraak te maken op crisisborgstelling vanuit de overheid. Zo kunnen crowdfunding platforms hun investeerders beschermen en toch in onzekere tijden ondernemingen blijven financieren. Daarnaast bieden veel crowdfunding platforms aan ondernemers met een lopende lening een aflossingsvrije periode aan (van 3 tot 6 maanden, voor alle klanten, of in overleg per klant), om deze ondernemingen te helpen de crisis door te komen.

De impact op crowdfunding
Door de coronacrisis wordt minder met crowdfunding gefinancierd. In april 2020 werd via platforms voor bedrijfsfinanciering 60% minder gecrowdfund dan in dezelfde maand vorig jaar. In mei was het verschil met een jaar eerder 34% en in juni 32%. Het vertrouwen in de toekomst lijkt bij ondernemers en investeerders weer toe te nemen.

De maandelijks middels crowdfunding gefinancierde bedragen via platforms voor bedrijfsfinanciering:

 

 

Samen de schouders er onder

In crisistijd worden veel ondernemers creatief in het vinden van nieuwe oplossingen. Dit zijn 6 manieren om samen de schouders er onder te zetten:

1. Overbruggingsfinanciering
Een betrokken community van investeerders is er in goede en in slechte tijden. De Nijmeegse sportclub The Kettlebell Club heeft de deuren moeten sluiten en vroeg haar klanten via CrowdAboutNow om #SAMENSTERK te staan en bij te dragen aan een ronde overbruggingsfinanciering. Investeerders konden naast een lening met rente ook kiezen voor een shirt of personal trainingen als tegenprestatie.

2. Voorverkoop, doneren en tegoed
Veel ondernemers bieden hun klanten in deze tijd de gelegenheid om alvast een aankoop te doen waar ze straks van kunnen genieten. Voorverkoop – maar ook donatie campagnes – kunnen in deze tijd ontzettend goed werken. En er zijn zowaar speciale platforms ontstaan om dat te faciliteren: via Dineren is Doneren kun je een donatie doen aan een restaurant. Of wat dacht je van Bloemetje voor de Zorg, dat zorgverleners in het zonnetje zet en tegelijkertijd de sierteelt ondersteunt? En ook het vermelden waard: Zorg voor taart.

3. Bijdragen aan de bestrijding van het virus
Crowdfunding wordt ook ingezet om geweldige projecten te realiseren die een bijdrage leveren aan de bestrijding van (de gevolgen van) het virus. Project Open Air NL haalde via Oneplanetcrowd dankzij bijdragen van 629 donateurs 86.410 euro op voor de productie van open-source medische apparatuur.

4. Kansen voor nieuwe producten
Je kunt als ondernemer natuurlijk ook inspelen op de kansen die de coronacrisis met zich meebrengt. Wat dacht je van een hip en herbruikbaar siliconen mondkapje dat iedereen zelf thuis kan steriliseren? De Kickstarter campagne ging door het dak en haalde 266.500 euro op bij 3.855 mensen. Via Indiegogo gaat de campagne verder.

5. Doe het online of op afstand
Niet alles kan online of op afstand, maar wel veel! Via voordekunst haalde de De Digitale Meezing-Matthäus dankzij 418 donaties 16.439 euro op. Enthousiaste zangers uit het hele land konden zich aanmelden en zichzelf opnemen, waarna een geluidstechnicus alle opnamen combineerde tot een monumentale Matthäus Passion die op Goede Vrijdag te beluisteren was.

6. Bijdragen kan ook op andere manieren
GoodUp, het bedrijf achter de techniek van crowdfunding platforms 1%Club en Voor je Buurt heeft een speciaal actieplatform ontwikkeld om hulpvraag en -aanbod bij elkaar te brengen. Op Corona Community Care Platform zijn inmiddels tientallen initiatieven te vinden.

Ben je ondernemer? Doe dan je voordeel met bovenstaande ideeën!