Crowdfunding in Nederland 2022

In 2022 is in Nederland ruim 1 miljard euro gecrowdfund

In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.

Ondernemingen haalden in 2022 een bedrag van 972 miljoen euro op via crowdfunding. Dat is 48% meer dan in 2021. Ondernemingen haalden in 2022 gemiddeld 350.000 euro op. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, is het totaal opgehaalde bedrag met 12 miljoen euro ongeveer gelijk gebleven. Het gemiddelde bedrag per creatief project was 12.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, is het totaal opgehaalde bedrag gedaald naar 25 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag per maatschappelijk project was 3.000 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis, haalden in totaal 72 miljoen euro op. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2021.

Meer dan 18.000 projecten
In 2022 werden 18.600 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd. 40% van de gefinancierde projecten waren in 2022 maatschappelijke projecten. 39% waren consumentenleningen.

Ondernemingen, vastgoed en leningen dominant
Financiering voor ondernemingen maakt een groot deel uit van het met crowdfunding opgehaalde bedrag. In 2022 was 90% van het opgehaalde bedrag bestemd voor ondernemingen. Het grootste deel daarvan was weer bestemd voor het financieren van vastgoed. De vastgoedmarkt is voor veel crowdfunding platforms een relevante markt om te bedienen. De meest populaire vorm van crowdfunding is een lening. Afgelopen jaar was 88% van het opgehaalde bedrag in de vorm van een lening.

Verkoop van aandelen slaat aan
Hoewel crowdfunding in de vorm van leningen verreweg dominant is, maakt crowdfunding in de vorm van verkoop van aandelen een flinke groei. In 2022 werd voor meer dan 79 miljoen euro opgehaald door verkoop van aandelen. Dat is meer dan twee keer zoveel als in 2021 en meer dan tien keer zoveel als in 2020.

Crowdfunding Awards
Voor de vijfde keer presenteert CrowdfundingCijfers.nl de Crowdfunding Awards voor de marktleiders en ‘snelle groeiers’ onder de crowdfunding platforms.

Via NLInvesteert werd in 2022 bijna 140 miljoen euro gecrowdfund. NLInvesteert was daarmee opnieuw de marktleider voor crowdfunding in Nederland. NLInvesteert was in 2022 tevens de crowdfunding marktleider leningen. Eyevestor was in 2022 opnieuw de crowdfunding marktleider durfkapitaal (converteerbare leningen en/of aandelen). voordekunst was afgelopen jaar in Nederland de crowdfunding marktleider rewards.

Het grootste crowdfunding platform
Collin Crowdfund heeft de grootste crowdfunding portefeuille en is daarmee voor het vierde jaar op rij het grootste platform van Nederland. De portefeuille van Collin Crowdfund is opgeteld inmiddels meer dan 460 miljoen euro. Geldvoorelkaar volgt als tweede, met een portefeuille die inmiddels bijna 390 miljoen euro bedraagt.

Crowdfunding platforms

Gecrowdfund via de belangrijkste crowdfunding platforms:

De informatie in bovenstaande tabel is direct afkomstig van de websites van de crowdfunding platforms. Tot en met 2022: Het tot en met 2022 middels crowdfunding gefinancierde bedrag. 2022: Het in 2022 met crowdfunding gefinancierde bedrag. Groei: Groei gefinancierd bedrag in 2022 versus 2021 (meer dan 100%), (10 tot 100%), (-10 tot 10%), (-50 tot -10%), (minder dan -50%). 2021: Het in 2021 gefinancierde bedrag.

Crowdfunding

Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij de financiering voor een project of onderneming opgehaald wordt bij een grote groep donateurs of investeerders. Projecteigenaren en ondernemers presenteren hun financieringsvraag online en vragen potentiële funders om hun project of onderneming te financieren. In ruil daarvoor ontvangen funders bijvoorbeeld een financiële tegenprestatie of een beloning in natura.

De financiering kan verschillende vormen hebben:

  • Donatie: een financiële bijdrage zonder tegenprestatie
  • Rewards: een financiële bijdrage met tegenprestatie in natura (bijvoorbeeld een product of dienst)
  • Lening: een financiering die met rente wordt afgelost
  • Converteerbare lening: een investering die later omgezet wordt in een lening of aandelen
  • Aandelen: een investering waarbij de investeerder mede-eigenaar wordt van een onderneming

Allerlei soorten initiatiefnemers maken gebruik van crowdfunding. De markt is uit te splitsen in de volgende 4 categorieën initiatiefnemers:

  • Maatschappelijke projecten: Financiering voor maatschappelijke en persoonlijke projecten, zoals een sportclub, buurtinitiatief of medische behandeling
  • Creatieve projecten: Financiering voor creatieve projecten, zoals een film of theatervoorstelling
  • Ondernemingen: Financieringen voor ondernemers (starters, groeiers en MKB’ers)
  • Consumentenleningen: Leningen aan consumenten, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een auto of verbouwing van een huis (ook wel peer to peer lenen genoemd)

Crowdfunding gaat over meer dan geld alleen. Het is voor initiatiefnemers een tool om mensen te betrekken bij wat ze doen. Funders zijn de ambassadeurs van vandaag en morgen, van trouwe klanten tot betrokken donateurs of terugkerende bezoekers.

Toelichting op het onderzoek en de onderzoeksmethode

Het doel van deze publicatie is om gebruikers en stakeholders meer inzicht te geven in de dynamische crowdfunding sector. Aan de publicatie zijn geen rechten te ontlenen.

Het onderzoek geeft een geaggregeerd overzicht van de crowdfunding campagnes die in 2022 succesvol afgerond zijn. Het onderzoek richt zich op de crowdfunding campagnes van alle Nederlandse crowdfunding platforms, Nederlandse projecten die gebruik maken van internationale crowdfunding platforms en crowdfunding campagnes die hun eigen tool of website gebruiken. Door doorlopend de voor iedereen en openbaar beschikbare data te verzamelen, biedt CrowdfundingCijfers.nl een uniek en compleet beeld van de ontwikkeling van crowdfunding in Nederland.

Alle actieve Nederlandse crowdfunding platforms zijn als bron gebruikt. De volgende Nederlandse platforms hebben in 2022 succesvolle campagnes gepresenteerd: 1%Club, All4Funding, AndersFinancieren, Boekfunding, Broccoli, Capital Circle, Collin Crowdfund, Corekees, Creative Funding, CrowdAboutNow, Crowdrealestate, Crowdfunding VoorNatuur, Crowdpartners (en alle subplatforms), Debiteurenbeurs, DierenDonatie, Doneeractie, DuurzaamInvesteren, Ede Doet, Eyevestor, Geef, Geldvoorelkaar, GetFunded, Give the Change, GreenFund Holland, HorecaCrowdfunding, iRaiser (whitelabel platforms), Kapitaal Op Maat, Kentaa (inclusief alle whitelabel platforms), Leapfunder, Lendahand, Lender&Spender, Maak Capelle, Matching Capital, Max Crowdfund, NLInvesteert, NPEX, nxchange, Oneplanetcrowd, Pifworld, PlusPlus, SamenInGeld, Slagboom, Sponsor.school, Steunactie, Supp.to, Symbid, Talentboek, VastgoedInvesteren, VersPers, voordekunst, Voor Apeldoorn, Voor je Buurt, Voor je Stadsie, Waardevoorjegeld, Wakibi, Why Donate en Zonnepanelen Delen. (Crowdfunding platforms die in 2022 geen succesvolle campagne gepresenteerd hebben, zijn niet in deze lijst opgenomen. Bekijk het complete overzicht van crowdfunding platforms.)

Daarnaast zijn de cijfers van de volgende internationale platforms als bron gebruikt: Crowdcube, Ecco Nova, Eureeca, FundRazr, GoFundMe, GoGetFunding, Indiegogo, Kickstarter, October, Seedblink, Seedrs en Ulule.

Deze publicatie bevat een geaggregeerd overzicht. Wil je inzicht in een specifiek deel van de crowdfunding sector, zoals een branche of regio? Neem dan contact op voor een onderzoek op maat.