Crowdfunding in Nederland eerste helft 2020


In de eerste helft van 2020 is in Nederland 178 miljoen euro gecrowdfund

In de eerste helft van 2020 is in Nederland 178 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 12% minder dan in de eerste helft van 2019, toen 203 miljoen euro werd opgehaald. Door de coronacrisis is voor het eerst sinds lange tijd minder opgehaald dan voorgaande perioden.
 
Net als voor andere vormen van financiering geldt, nam ook het gebruik van crowdfunding in het tweede kwartaal van 2020 af. Ondernemingen haalden in de eerste helft van 2020 opgeteld minder financiering op dan voorgaande perioden. Maatschappelijke en creatieve projecten haalden echter juist meer geld met crowdfunding op. Voor veel non-profit initiatieven blijkt crowdfunding een manier om juist in lastige tijden samen goede en mooie plannen te steunen en van de grond te krijgen.
 
Ondernemingen haalden in de eerste helft van 2020 in totaal 152,9 miljoen euro op via crowdfunding, met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag 200.000 euro. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, bedraagt het totaal opgehaalde bedrag 5,7 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project was 13.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, is het totaal opgehaalde bedrag 12,9 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project 2.500 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis, haalden in totaal 6,5 miljoen euro op, met als gemiddeld bedrag 7.500 euro.
 
Meer dan 7.000 projecten
In de eerste helft van 2020 werden meer dan 7.000 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd. Het aantal maatschappelijke projecten groeide fors. Het aantal creatieve projecten groeide voorzichtig en het aantal ondernemingen dat succesvol gebruik maakte van crowdfunding daalde juist. Maar liefst 71% van de gefinancierde projecten waren in de eerste helft van 2020 maatschappelijke projecten.
 

Crowdfunding platforms

Hoe ervaren crowdfunding platforms de ontwikkeling van crowdfunding tijdens de coronacrisis? Dit zijn de antwoorden van vijf verschillende platforms:
 
NLInvesteert
NLInvesteert is een crowdfunding platform voor bedrijfsfinanciering. In de eerste helft van 2020 was NLInvesteert marktleider op het gebied van crowdfunding voor ondernemingen. Dirkjan Takke, directeur van NLInvesteert: “Wij merken juist een toenemende vraag vanuit ondernemers. Veelal ondernemers met een goed plan, met extra aandacht voor de impact van corona en het toekomstperspectief van een onderneming. Waar aanvragen eerst vooral nog bancair ingevuld konden worden, zien we nu het belang van non bancaire financiers en met name de bijdrage van private investeerders via crowdfunding, toenemen. Om investeerders te beschermen, vragen we ondernemers in deze tijd om meer zekerheden en extra privé commitment. Dat maakt het mogelijk om bedrijven ook nu aan financiering te helpen.”
 
voordekunst
voordekunst is een crowdfunding platform voor kunst en cultuur. In de eerste helft van 2020 was voordekunst marktleider op het gebied van creatieve projecten. Kristel Casander, directeur van voordekunst: “In april en mei hadden we een dip in het aantal projecten en het opgehaalde bedrag. Juni was echter onze beste maand ooit! We merken dat donateurs meer eigenaarschap nemen en zich realiseren dat als zij willen genieten van kunst en cultuur, zij dit mede mogelijk kunnen maken. Wij hopen dat deze trend zich voortzet en dat reward-based crowdfunding kan helpen om de vraag- en geefcultuur in de creatieve sector verder te ontwikkelen.”
 
Kentaa
Kentaa is een crowdfunding platform voor goede doelen. In de eerste helft van 2020 was Kentaa marktleider op het gebied van crowdfunding voor maatschappelijke projecten. Marc Schoutens, directeur Kentaa: “Voor goede doelen zijn door de COVID 19-crisis de inkomsten uit straatwerving, collectes en fondsenwervende evenementen fors lager dit jaar. Daarom omarmen steeds meer goede doelen crowdfunding als nieuw instrument om fondsen te werven.”
 
CrowdAboutNow
CrowdAboutNow is een crowdfunding platform voor bedrijfsfinanciering. Mark Laagewaard, directeur van CrowdAboutNow: “We zien een beweging van ondernemers die door de crisis kritisch gaan kijken naar de manier waarop zij hun onderneming financieren en hiervoor crowdfunding onderzoeken. Crowdfunding geeft de mogelijkheid niet teveel zekerheden af te geven en geeft zo de onafhankelijkheid die ondernemers in deze tijd nodig hebben. Goede voorbeelden zijn de campagnes van SnappCar en Boeren van Amstel, die investeerders aantrekken die niet meedoen vanwege een flink rendement, maar zich achter de missie van het bedrijf scharen.”
 
Voor je Buurt
Voor je Buurt is een crowdfunding platform voor projecten in buurten en wijken. Aster van Tilburg, directeur van Voor je Buurt: “In de eerste coronaweken kwamen via Voor je Buurt veel mensen in actie voor ouderen, zorgpersoneel en de horeca. Van buitenconcerten bij meer dan 100 zorglocaties tot initiatieven om met maaltijden van restaurants ook zorgpersoneel of ouderen een hart onder de riem te steken. Er is natuurlijk ook veel onzekerheid geweest bij initiatiefnemers van bijvoorbeeld buurtfestivals, voedselbossen of activiteiten in het verzorgingstehuis. En als je niet weet of en wanneer je project door kan gaan dan vraag je ook niet zo snel je buren, vrienden en familie om bij te dragen. Nu er steeds meer kan en mag verwachten we wel een inhaalslag.”

 

Crowdfunding

Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij de financiering voor een project of onderneming opgehaald wordt bij een grote groep donateurs of investeerders. Projecteigenaren en ondernemers presenteren hun financieringsvraag online en vragen potentiële funders om hun project of onderneming te financieren. In ruil daarvoor ontvangen funders bijvoorbeeld een financiële tegenprestatie of een beloning in natura.
 
De financiering kan verschillende vormen hebben:

  • Donatie: een financiële bijdrage zonder tegenprestatie
  • Rewards: een financiële bijdrage met tegenprestatie in natura (bijvoorbeeld een product of dienst)
  • Lening: een financiering die met rente wordt afgelost
  • Converteerbare lening: een investering die later omgezet wordt in een lening of aandelen
  • Aandelen: een investering waarbij de investeerder mede-eigenaar wordt van een onderneming

 
Allerlei soorten initiatiefnemers maken gebruik van crowdfunding. De markt is uit te splitsen in de volgende 4 categorieën initiatiefnemers:

  • Maatschappelijke projecten: Financiering voor maatschappelijke projecten, zoals een sportclub of buurtinitiatief
  • Creatieve projecten: Financiering voor creatieve projecten, zoals een film of theatervoorstelling
  • Ondernemingen: Financieringen voor ondernemers (starters, groeiers en MKB’ers)
  • Consumentenleningen: Leningen aan consumenten, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een auto of verbouwing van een huis (ook wel peer to peer lenen genoemd)

 
Meer dan geld alleen
Crowdfunding gaat over meer dan geld alleen. Het is voor initiatiefnemers een tool om mensen te betrekken bij wat ze doen. Funders zijn de ambassadeurs van vandaag en morgen, van trouwe klanten tot betrokken donateurs of terugkerende bezoekers.
 
 

Toelichting op het onderzoek en de onderzoeksmethode

Het doel van deze publicatie is om gebruikers en stakeholders meer inzicht te geven in de dynamische crowdfunding markt. Aan de publicatie zijn geen rechten te ontlenen.
 
Het onderzoek geeft een geaggregeerd overzicht van de crowdfunding campagnes die in de eerste helft van 2020 succesvol afgerond zijn. Het onderzoek richt zich op de crowdfunding campagnes van alle Nederlandse crowdfunding platforms, Nederlandse projecten die gebruik maken van internationale crowdfunding platforms en crowdfunding campagnes die hun eigen tool of website gebruiken. Door doorlopend de voor iedereen en openbaar beschikbare data te verzamelen, biedt CrowdfundingCijfers.nl een uniek en compleet beeld van de ontwikkeling van crowdfunding in Nederland.
 
Alle actieve Nederlandse crowdfunding platforms zijn als bron gebruikt. De volgende Nederlandse platforms hebben in 2019 succesvolle campagnes gepresenteerd: 1%Club, ActHope, All4Funding, AndersFinancieren, ApuraNetworks, Capital Circle, Cinecrowd, Clubkit, Collin Crowdfund, CrowdAboutNow, Crowdrealestate, Crowdfunding Venlo, Crowdfunding voor Clubs, Crowdfunding VoorNatuur, Crowdpartners (en alle subplatforms), Debiteurenbeurs, DierenDonatie, Doneeractie, DuurzaamInvesteren, Ede Doet, Eyevestor, Geef, Geef Onderwijs, Geldvoorelkaar, GetFunded, Give the Change, Greencrowd, GreenFund Holland, Het Groninger Landschap, HorecaCrowdfunding, iRaiser (whitelabel platforms), Jungo, Kapitaal Lokaal, Kapitaal Op Maat, Kentaa (inclusief alle whitelabel platforms), Leanfund, Leapfunder, Lendahand, Lender&Spender, Maak Capelle, Matching Capital, Mijn Stadsherstel, Molenfonds, NewFunding, Nieuwe Pioniers, NLInvesteert, NPEX, nxchange, Oneplanetcrowd, Pifworld, SamenInGeld, Symbid, Talentboek, VastgoedInvesteren, VersPers, Voordegroei, voordekunst, Vooreenander, Voor je Buurt, Waardevoorjegeld, Wakibi, Why Donate, ZIB Crowdfunding, Zonnepanelen Delen en Zon op Nederland. (Crowdfunding platforms die in de eerste helft van 2020 geen succesvolle campagne gepresenteerd hebben, zijn niet in deze lijst opgenomen. Bekijk het complete overzicht van crowdfunding platforms.)
 
Daarnaast zijn de cijfers van de volgende internationale platforms als bron gebruikt: Charidy, Eureeca, Funding Circle, FundRazr, GoFundMe, GoGetFunding, Indiegogo, Kickstarter, KissKissBankBank, October, Seedrs en Ulule.
 
Deze publicatie bevat een geaggregeerd overzicht. Wil je inzicht in een specifiek deel van de markt, zoals een branche of regio? Neem dan contact op voor een onderzoek op maat.