Crowdfunding in Nederland eerste helft 2018

In de eerste helft van 2018 is in Nederland 154 miljoen euro gecrowdfund

In de eerste helft van 2018 is in Nederland 154 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 55% meer dan in de eerste helft van 2017, toen 99,4 miljoen euro werd opgehaald. In de eerste helft van 2018 werden zo’n 4.500 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd.
 
Ondernemingen haalden in de eerste helft van 2018 maar liefst 138 miljoen euro op via crowdfunding, met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag 103.000 euro. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, bedraagt het totaal opgehaalde bedrag 5,9 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project was 10.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, is het totaal opgehaalde bedrag 8,3 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project 3.500 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis, haalden in totaal 1,8 miljoen euro op, met als gemiddeld bedrag 7.000 euro.
 

 
Maatschappelijke projecten
Met crowdfunding voor maatschappelijke projecten werd afgelopen half jaar 8,3 miljoen euro opgehaald voor een keur aan projecten. Goede doelen maken daarbij vaker dan andere organisaties gebruik van een eigen crowdfunding platform.
 
Creatieve projecten: de 3 grootste platforms
Creatieve projecten haalden in de eerste helft van 2018 in totaal 5,9 miljoen euro op. De drie platforms voor de creatieve sector die het meeste ophaalden, zijn Indiegogo, Kickstarter en voordekunst (opgeteld goed voor 87% van de markt voor creatieve projecten):

Kickstarter en Indiegogo zijn beide internationale platforms en met name geschikt voor projecten met een internationaal publiek. Opvallende verschillen tussen de drie platforms zijn het gemiddeld opgehaald bedrag en de succesrate (het percentage van de gelanceerde campagnes dat er in slaagt om het doelbedrag te behalen).
 
Ondernemingen: de 3 grootste platforms
Ondernemingen haalden in de eerste helft van 2018 gezamenlijk 138 miljoen euro op. De drie platforms voor bedrijfsfinanciering die in die periode de meeste financiering ophaalden, zijn Collin Crowdfund, DuurzaamInvesteren en Funding Circle (opgeteld goed voor 46% van de markt voor bedrijfsfinanciering):

Het platform Geldvoorelkaar haalde opgeteld het meeste geld op sinds oprichting; inmiddels meer dan 130 miljoen euro. Het afgelopen half jaar bleef het platform op 9,8 miljoen euro steken.
 
Lening portefeuilles
Maar liefst 87% van het met crowdfunding opgehaalde bedrag was afgelopen half jaar in de vorm van een lening. Steeds meer crowdfunding platforms presenteren informatie over hun lening portefeuille op hun website, waaronder het netto rendement voor investeerders. Bekijk het meest recente overzicht van de crowdfunding lening portefeuilles.
 

 
Crowdfunding
Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij de financiering voor een project of onderneming opgehaald wordt bij een grote groep donateurs of investeerders. Projecteigenaren en ondernemers presenteren hun financieringsvraag online en vragen potentiële funders om hun project of onderneming te financieren. In ruil daarvoor ontvangen funders bijvoorbeeld een financiële tegenprestatie of een beloning in natura.
 
De financiering kan verschillende vormen hebben:

  • Donatie: een financiële bijdrage zonder tegenprestatie
  • Rewards: een financiële bijdrage met tegenprestatie in natura (bijvoorbeeld een product of dienst)
  • Lening: een financiering die met rente wordt afgelost
  • Converteerbare lening: een investering die later omgezet wordt in een lening of aandelen
  • Aandelen: een investering waarbij de investeerder mede-eigenaar wordt van een onderneming

 
Allerlei soorten initiatiefnemers maken gebruik van crowdfunding. De markt is uit te splitsen in de volgende 4 categorieën initiatiefnemers:

  • Maatschappelijke projecten: Financiering voor maatschappelijke projecten, zoals een sportclub of buurtinitiatief
  • Creatieve projecten: Financiering voor creatieve projecten, zoals een film of theatervoorstelling
  • Ondernemingen: Financieringen voor ondernemers (starters, groeiers en MKB’ers)
  • Consumentenleningen: Leningen aan consumenten, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een auto of verbouwing van een huis (ook wel peer to peer lenen genoemd)

 
Meer dan geld alleen
Crowdfunding gaat over meer dan geld alleen. Het is voor initiatiefnemers een tool om mensen te betrekken bij wat ze doen. Funders zijn de ambassadeurs van vandaag en morgen, van trouwe klanten tot betrokken donateurs of terugkerende bezoekers.
 
Toelichting op het onderzoek en de onderzoeksmethode
Het doel van deze publicatie is om gebruikers en stakeholders meer inzicht te geven in de dynamische crowdfunding markt. Aan de publicatie zijn geen rechten te ontlenen.
 
Het onderzoek geeft een overzicht van de crowdfunding campagnes die in 2017 succesvol afgerond zijn. Het onderzoek richt zich daarbij op de crowdfunding campagnes van alle Nederlandse crowdfunding platforms, Nederlandse projecten die gebruik maken van internationale crowdfunding platforms of een eigen tool of website gebruiken. Door doorlopend de voor iedereen en openbaar beschikbare data met veel zorg te verzamelen, ontstaat na een intensief onderzoek een compleet beeld van de crowdfunding markt in Nederland. Data over zonne-energie projecten is afkomstig van of geverifieerd met ZonnepanelenDelen.
 
De cijfers van de volgende Nederlandse platforms zijn als bron gebruikt: 1%Club, ActHope, All4Funding, AndersFinancieren, ApuraNetworks, AygoDutch, Bouwaandeel, BredaBreed, Buurt AED, Capital Circle, Cinecrowd, Clubkit, Collin Crowdfund, CrowdAboutNow (en sub-platform Lovetofund), Crowdestate, Crowdfunding Venlo, Crowdfunding voor Clubs, Crowdfunding VoorNatuur, Crowdpartners (en alle sub-platforms), Cultuurfonds Rijk van Nijmegen, Debiteurenbeurs, DierenDonatie, Doneeractie, Dream or Donate, DuurzaamInvesteren, Ede Doet, Energie van Hollandse Bodem, Famfundy, Farmafonds, Fundbase, Geef, Geef Onderwijs, Geldvoorelkaar, GetFunded, Give the Change, Greencrowd, GreenFund Holland, Heroes & Friends, Het Lukt Ons, HorecaCrowdfunding, Investormatch, iRaiser (white label platforms), Kapitaal Lokaal, Kapitaal Op Maat, Kentaa (inclusief alle white label platforms), Kick Off Talent, Knab Crowdfunding, Leanfund, Leapfunder, Lendahand, Lender&Spender, Lendex, Maak Capelle, Massafinanciering, Matching Capital, Mijn Stadsherstel, Molenfonds, Moneybrothers, New Funding, Nieuwe Pioniers, NLInvesteert, NPEX, Nx’change, OnderlingKrediet, Oneplanetcrowd (en sub-platform Voor de Wereld van Morgen), OnzeZon, Pifworld, Postcodestroom, Rechtspraak.nu, SamenInGeld, Solar Green Point, Sponsormeter, Sprouteen, Symbid, Tailwind Crowd, Talentboek, The Crowd Versus, The Dutch Deal, TilburgvoorCultuur, VersPers, Voordegroei, voordekunst, Voor Apeldoorn, Voor je Buurt, Voor je Stadsie, Voor Leeuwarden, Waardevoorjegeld, Wakibi, Why Donate, ZIB Crowdfunding, Zonnepanelen Delen en Zon op Nederland.
 
Daarnaast zijn de cijfers van de volgende internationale platforms als bron gebruikt: Charidy, Eureeca, Funding Circle, FundRazr, GoFundMe, GoGetFunding, Indiegogo, Kadonation, Kickstarter, KissKissBankBank, Seedrs, Ulule, World of CrowdFunding en Yeee-Haaa.
 
Deze publicatie bevat een geaggregeerd overzicht van de markt. Wil je inzicht in een specifiek deel van de markt, zoals een branche of regio? Neem dan contact op voor een onderzoek op maat.