Zo ga je als initiatiefnemer met crowdfunding aan de slag
De manier waarop je aan de slag gaat is afhankelijk van jouw project, jouw wensen, de vorm van crowdfunding en het platform dat je kiest. In sommige gevallen lijkt crowdfunding veel op bankfinanciering; je levert vergelijkbare informatie aan en het platform beoordeelt het plan en de cijfers. Als alles snor zit, presenteert het platform jouw plan aan hun achterban en is de kans groot dat het project in korte tijd gefinancierd wordt door beleggers – beleggers die voor jou anoniem blijven, maar bij het platform natuurlijk wel bekend zijn. In andere gevallen beoordeelt het platform vooral of het project inhoudelijk bij hen past en moet je zelf de boer op om mensen te enthousiasmeren om in jouw project te investeren. Je gaat dan echt aan de slag met een crowdfunding campagne!
Weet je het zeker?
Een crowdfunding campagne kost relatief veel tijd. Het is een intensieve marketing campagne. Daar moet je zin in hebben, het moet je liggen en het is eigenlijk alleen zinnig als het ook op de lange termijn waardevol is voor jouw initiatief als een grote groep mensen betrokken raken en zich mede-eigenaar voelen en dat misschien zelfs zijn geworden.
Hoe werkt een crowdfunding campagne?
De crux van een succesvolle uitvoering is het op de juiste momenten aanspreken van de juiste mensen. En om de juiste mensen aan te spreken is het van belang dat de juiste mensen zich in jouw netwerk bevinden!
Stap 1: Voorbereiden
Aldus de eerste stap: Zorg dat je een netwerk rond jou en het project creëert, waarin zich de juiste mensen bevinden. Hoogstwaarschijnlijk heb je al een aardig netwerk, maar wellicht zijn er mensen die je er ook graag bij zou betrekken. Doe dat voordat je met de campagne start.
Heb je inmiddels een opzetje voor een propositie gemaakt? Leg deze dan eens voor aan mensen uit jouw netwerk. Je krijgt gegarandeerd een paar reacties waarmee je de propositie verder kan aanscherpen. Als het project eenmaal online staat, wil je de propositie liever niet meer aanpassen omdat je dan in feite de belofte aanpast die je richting bestaande funders hebt gedaan.
Stap 2: Campagne voeren
Ready, set, go! Als de propositie voor positieve reacties zorgt en alles gereed staat, dan kan de campagne starten! Een succesvolle crowdfunding campagne start bij een kleine groep betrokken mensen (de zogenaamde intimi, zoals je deze eerder in de spreadsheet genoemd hebt); bij de lancering nodig je dus niet meteen iedereen die je kan bereiken uit om te doneren. De intimi geven de campagne een vliegende start; binnen een paar dagen wil je eigenlijk zo’n 10% van het doelbedrag bij elkaar hebben. De volgende stap is om mensen in het netwerk van de intimi en jouw minder warme contacten te benaderen. Als het goed is, bereik je hiermee binnen een paar dagen tot een paar weken grofweg 50% van het doelbedrag. Als de 50% bereikt is, dan is dat een geweldige milestone. Nu pas is het tijd om de media in te lichten en via de media mensen te bereiken waar je anders niet bij zou komen. Deze onbekende mensen doen pas mee aan een campagne als ze zien dat het een succes wordt.
De bovengenoemde getallen zijn natuurlijk slechts een indicatie, maar geven een idee van de stappen die je neemt en het effect dat die stappen zouden kunnen hebben. Je kan natuurlijk ook zelf stappen bedenken en per stap een doel stellen. Door vooraf inzicht te hebben in dit proces, is de pre-crowdfunding fase ook effectiever in te zetten. Wellicht kom je er achter dat het warme netwerk nog helemaal niet zo bereid is om mee te doen. Waar ligt dat aan en hoe kan je dat oplossen?
Tijdens de campagne zullen er veel (potentiële) funders met vragen, opmerkingen en tips komen voor of over het project. Houd er rekening mee dat dit een teken van betrokkenheid is en zorg dat je hier goed mee omgaat. Voor sommige projecteigenaren kan het contact met een grote groep ‘bemoeizuchtige’ funders als een last op de schouders voelen, terwijl het voor anderen juist als erg stimulerend wordt ervaren. Met andere woorden: je moet het leuk vinden om aan ‘community management’ te doen. Natuurlijk kan community management ook uitgevoerd worden door een collega of iemand anders.
Stap 3: Na de campagne
Na afloop van de campagne wordt het project uitgevoerd. Zorg er voor dat je de donateurs op de hoogte blijft houden van de voortgang. Ze zijn erg benieuwd hoe het met het project gaat en zijn vaak ook bereid om een keer mee te denken of op een andere manier mee te helpen als dat mogelijk is, bijvoorbeeld als vrijwilliger.