In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro gecrowdfund
In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan in 2019, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. In 2020 werd voor het eerst minder met crowdfunding opgehaald.
Ondernemingen haalden in 2020 in totaal 368,2 miljoen euro op via crowdfunding. Dat is 5% minder dan in 2019, toen ondernemingen nog 387,1 miljoen euro ophaalden. Ondernemingen haalden in 2020 gemiddeld 220.000 euro op. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, is het totaal opgehaalde bedrag met 15% gestegen naar 11,5 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag per creatief project was 12.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, is het totaal opgehaalde bedrag met bijna 50% gestegen, naar 23,9 miljoen euro. Het gemiddelde bedrag per maatschappelijk project was 3.000 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis, haalden in totaal 13,4 miljoen euro op. Dat is 24% meer dan in 2019. Als gevolg van de coronacrisis haalden alleen ondernemingen minder geld op met crowdfunding. Voor creatieve en maatschappelijke projecten en consumenten leningen werd juist meer opgehaald.
Meer dan 12.500 projecten
In 2020 werden meer dan 12.500 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd. Dat is iets minder dan in 2019. Maar liefst 65% van de gefinancierde projecten waren in 2020 maatschappelijke projecten.
Ondernemingen en leningen
Financiering voor ondernemingen maakt een groot deel uit van het met crowdfunding opgehaalde bedrag. In 2020 was 88% van het opgehaalde bedrag bestemd voor ondernemingen. De meest populaire vorm van crowdfunding is een lening. Afgelopen jaar was 90% van het opgehaalde bedrag in de vorm van een lening.
Vastgoed en duurzame energie
Crowdfunding voor vastgoed groeide in 2020 verder door. De vastgoedmarkt is voor steeds meer crowdfunding platforms een relevante markt om te bedienen. Iets meer dan de helft van het door ondernemingen opgehaalde bedrag (52%) was bestemd voor vastgoed. Daarnaast is duurzame energie een relevante markt. In 2020 waren duurzame energieprojecten goed voor 17% van het door ondernemingen opgehaalde bedrag.
Crowdfunding Awards
Voor de derde keer presenteert CrowdfundingCijfers.nl de Crowdfunding Awards voor de marktleiders en ‘snelle groeiers’ onder de crowdfunding platforms.
Via NLInvesteert werd in 2020 meer dan 67 miljoen euro gecrowdfund. NLInvesteert was daarmee de marktleider voor crowdfunding in Nederland. NLInvesteert was in 2020 tevens de crowdfunding marktleider leningen. CrowdAboutNow was in 2020 de crowdfunding marktleider durfkapitaal (converteerbare leningen en aandelen). Voordekunst was afgelopen jaar in Nederland opnieuw de crowdfunding marktleider rewards.
Het grootste crowdfunding platform
Collin Crowdfund heeft de grootste crowdfunding portefeuille en is daarmee het grootste platform van Nederland (mede dankzij de samenvoeging met zusterplatform Knab Crowdfunding eind 2019). De portefeuille van Collin Crowdfund is opgeteld inmiddels meer dan 250 miljoen euro. Geldvoorelkaar volgt Collin Crowdfund op de voet met een portefeuille die inmiddels ook meer dan 250 miljoen euro telt.
Crowdfunding en corona
Door de coronacrisis haalden ondernemingen in 2020 minder geld op met crowdfunding dan in 2019. Maatschappelijke projecten haalden in 2020 juist fors meer geld op dan in 2019. Er werd in 2020 dus minder via crowdfunding geïnvesteerd, maar wel veel meer gedoneerd dan een jaar eerder.
Met name tijdens de eerste lockdown (in de lente van 2020) haalden ondernemingen een stuk minder geld op. In het vierde kwartaal van 2020 werd door ondernemingen meer geld opgehaald dan in 2019. De maandelijks met crowdfunding gefinancierde bedragen via platforms voor bedrijfsfinanciering:
Crowdfunding platforms
Gecrowdfund via de belangrijkste crowdfunding platforms: Deze informatie is alleen zichtbaar met een Pro Account. Aanmelden of inloggen.
Crowdfunding
Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij de financiering voor een project of onderneming opgehaald wordt bij een grote groep donateurs of investeerders. Projecteigenaren en ondernemers presenteren hun financieringsvraag online en vragen potentiële funders om hun project of onderneming te financieren. In ruil daarvoor ontvangen funders bijvoorbeeld een financiële tegenprestatie of een beloning in natura.
De financiering kan verschillende vormen hebben:
- Donatie: een financiële bijdrage zonder tegenprestatie
- Rewards: een financiële bijdrage met tegenprestatie in natura (bijvoorbeeld een product of dienst)
- Lening: een financiering die met rente wordt afgelost
- Converteerbare lening: een investering die later omgezet wordt in een lening of aandelen
- Aandelen: een investering waarbij de investeerder mede-eigenaar wordt van een onderneming
Allerlei soorten initiatiefnemers maken gebruik van crowdfunding. De markt is uit te splitsen in de volgende 4 categorieën initiatiefnemers:
- Maatschappelijke projecten: Financiering voor maatschappelijke projecten, zoals een sportclub of buurtinitiatief
- Creatieve projecten: Financiering voor creatieve projecten, zoals een film of theatervoorstelling
- Ondernemingen: Financieringen voor ondernemers (starters, groeiers en MKB’ers)
- Consumentenleningen: Leningen aan consumenten, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een auto of verbouwing van een huis (ook wel peer to peer lenen genoemd)
Meer dan geld alleen
Crowdfunding gaat over meer dan geld alleen. Het is voor initiatiefnemers een tool om mensen te betrekken bij wat ze doen. Funders zijn de ambassadeurs van vandaag en morgen, van trouwe klanten tot betrokken donateurs of terugkerende bezoekers.
Toelichting op het onderzoek en de onderzoeksmethode
Het doel van deze publicatie is om gebruikers en stakeholders meer inzicht te geven in de dynamische crowdfunding sector. Aan de publicatie zijn geen rechten te ontlenen.
Het onderzoek geeft een geaggregeerd overzicht van de crowdfunding campagnes die in 2020 succesvol afgerond zijn. Het onderzoek richt zich op de crowdfunding campagnes van alle Nederlandse crowdfunding platforms, Nederlandse projecten die gebruik maken van internationale crowdfunding platforms en crowdfunding campagnes die hun eigen tool of website gebruiken. Door doorlopend de voor iedereen en openbaar beschikbare data te verzamelen, biedt CrowdfundingCijfers.nl een uniek en compleet beeld van de ontwikkeling van crowdfunding in Nederland.
Alle actieve Nederlandse crowdfunding platforms zijn als bron gebruikt. De volgende Nederlandse platforms hebben in 2020 succesvolle campagnes gepresenteerd: 1%Club, All4Funding, AndersFinancieren, Capital Circle, Cinecrowd, Clubkit, Collin Crowdfund, Creative Funding, CrowdAboutNow, Crowdrealestate, Crowdfunding voor Clubs, Crowdfunding VoorNatuur, Crowdpartners (en alle subplatforms), Debiteurenbeurs, DierenDonatie, Doneeractie, DuurzaamInvesteren, Ede Doet, Eyevestor, Geef, Geldvoorelkaar, GetFunded, Give the Change, Greencrowd, GreenFund Holland, Het Groninger Landschap, Het Lukt Ons, HorecaCrowdfunding, Investormatch, iRaiser (whitelabel platforms), Kapitaal Op Maat, Kentaa (inclusief alle whitelabel platforms), Leanfund, Leapfunder, Lendahand, Lender&Spender, Maak Capelle, Matching Capital, Max Crowdfund, Mijn Stadsherstel, Molenfonds, NewFunding, Nieuwe Pioniers, NLInvesteert, NPEX, nxchange, Oneplanetcrowd, Pifworld, PlusPlus, SamenInGeld, Steunactie, Symbid, Talentboek, VastgoedInvesteren, VersPers, Voordegroei, voordekunst, Voor Apeldoorn, Voor de Ouderen, Voor je Buurt, Voor je Stadsie, Voor Leeuwarden, Waardevoorjegeld, Wakibi, Why Donate, ZIB Crowdfunding, Zonnepanelen Delen en Zon op Nederland. (Crowdfunding platforms die in 2020 geen succesvolle campagne gepresenteerd hebben, zijn niet in deze lijst opgenomen. Bekijk het complete overzicht van crowdfunding platforms.)
Daarnaast zijn de cijfers van de volgende internationale platforms als bron gebruikt: Ecco Nova, Eureeca, Funding Circle, FundRazr, GoFundMe, GoGetFunding, Indiegogo, Kickstarter, October, Seedrs en Ulule.
Deze publicatie bevat een geaggregeerd overzicht. Wil je inzicht in een specifiek deel van de crowdfunding sector, zoals een branche of regio? Neem dan contact op voor een onderzoek op maat.